Kolaże cyfrowe | Transformy fotograficzne | Transformy malarskie | Giclees

Autorska próba uporządkowana pojęć grafiki (grafiki cyfrowej). Wersja robocza.
Definicja przestawiona na Konferencji Naukowej na ASP w Katowicach „Grafika – Perspektywy”, Beata Wąsowska, referat pt. „Utwór, dobro niematerialne”, Katowice, 2005. [ASP+2007 s.104]

Digrafia — dyscyplina sztuki cyfrowej. Jej utwory są ideą zapisaną na nośniku elektronicznym. Ich przejawem jest nieruchomy obraz wirtualny lub odbitka unikatowa.


Kategorie digrafii

Cyfrografie – Twórca przekłada ideę na zapis cyfrowy, korzystając z programów graficznych i narzędzi cyfrowych/elektronicznych. Rezultatem jest utwór wirtualny „unaoczniony” na ekranie komputera.

Transformy Cyfrowe – Artysta przygotowuje „wirtualną podmalówkę” korzystając z gotowych tworów lub wytworów. W wyniku elektronicznej analizy przestrzeni, czyli skanowania określone zostają wszystkie parametry dla prawidłowego odtworzenia oryginału i zarejestrowane zapisem cyfrowym na nośniku elektronicznym. Praca twórcza polega na komputerowej obróbce przy użyciu programu graficznego obrazu uzyskanego przez skanowanie lub fotografię cyfrową. Rezultatem jest utwór wirtualny „unaoczniony” na ekranie komputera.

Kolaże cyfrowe – podstawą kreacji jest kompilacja różnych elementów (fragmenty własnych utworów, skanowane fotografie, twory natury i wytwory kultury). Twórca przygotowuje „wirtualną podmalówkę” korzystając z dowolnych elementów otaczającej go rzeczywistości.

Digrafie to obrazy cyfrowe i utwory.

Druk cyfrowy

• Materialnym przejawem obrazu wirtualnego jest wydruk cyfrowy.
• Na tej samej drukarce każdy kolejny wydruk jest identyczny z poprzednim i następnym.
• Istnieje możliwość indywidualizacji każdej odbitki.
• Nie istnieje możliwość limitowania nakładu.

Wydruk cyfrowy nie jest unikatem. Jest reprodukcją lub drukiem wielkonakładowym a więc bardziej produktem niż utworem. Poszczególne egzemplarze wydruku nazywamy odbitkami. Powstają także odbitki, o których możemy powiedzieć, że to unikaty i utwory.

Jak odróżnić odbitkę-utwór od odbitki – reprodukcji? O jaką wartość inną niż sygnatura, powinien autor wzbogacić każdy egzemplarz odbitki, aby odbiorca był przekonany o unikatowym, oryginalnym jej charakterze?

Cyfrotypia

Odbitka – utwór powinna spełniać następujące warunki:

  • Odbitka – utwór to zindywidualizowana poprzez ingerencję autora w proces druku, każda pojedyncza odbitka. Występują widoczne różnice pomiędzy dwoma odbitkami.
  • Odbitka powinna być sygnowana, opisana (jak w grafice warsztatowej), datowana pełną datą.

lub

  • Odbitka – utwór to wydruk autorski.
  • Tylko jedna wybrana przez autora odbitka jest oryginałem.
  • Odbitka powinna być sygnowana, opisana (jak w grafice warsztatowej), datowana pełną datą. W opisie powinna widnieć adnotacja „oryginał”.
  • Każda następna odbitka w limitowanym nakładzie, powinna być sygnowana, datowana. W opisie powinna widnieć adnotacja „kopia autorska”.

Taka odbitka to Cyfrotypia. Zarówno oryginał jak i kopia autorska to utwory.


Giclees – wydruki Giclee są to wydruki wysokiej jakości wykonane na wybranych podłożach: na płótnie lub na papierze. Odbitki mają trwałość przekraczającą 100 lat .
Przypisy

  1. „Obraz wirtualny to obraz, który istnieje tylko dla percepcji. Tylko się pojawia.” S.K. Langer J. Makota, „Klasyfikacja pojęć sztuki”

Comments are closed.