Jerzy Dobrzyniecki – recenzja

Categories:  Jerzy Dobrzyniecki, [o tw├│rczo┼Ťci]

Postanowi┼éem scharakteryzowa─ç mi─Ödzy innymi malarstwo Beaty W─ůsowskiej.

Celowo rezygnuję z retoryki porównań i odniesień, klasyfikacji malarstwa z innymi twórcami w historii sztuki.
W kolejnych zmaganiach z materi─ů malarsk─ů, w katalogu, serii prezentacji tematycznych, mo┼╝na zauwa┼╝y─ç po dwie, trzy prace, b─Öd─ůce domen─ů Beaty. Maj─ů one potencja┼é czasowy, kt├│ry autorka czerpie z pasji, i dzia┼éania zdeterminowanego swoistym kolorytem. Niekt├│re odbiegaj─ů od tej nieskr─Öpowanej weny, prawdopodobnie denerwuj─ů malark─Ö, a niejednokrotnie staj─ů si─Ö impasem plastycznym abstraktu dzie┼éa. W wywo┼éan─ů tematyk─Ö obrazu, anga┼╝uje podobne, sugestywne atrybuty, nacechowane predylekcj─ů autorki.

W jednym zdaniu, to pr├│ba zniwelowania ┼Ťrodk├│w formotw├│rczych w p┼éaszczy┼║nie, przypisan─ů autorsk─ů sk┼éonno┼Ťci─ů i predyspozycjami artystycznymi.

Mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e za┼éo┼╝eniem artystki jest i by┼éo zr├│wnanie ┼Ťrodk├│w formalnych p┼éaszczyzn─ů plan├│w przestrzeni malarskiej. Udaje si─Ö jej to, przy samoakceptacji wizualizowania dzie┼éa. Nagromadzenie wielo┼Ťci prac zobligowa┼éo w ostateczno┼Ťci artystk─Ö do rezygnacji, ze sprawdzonych i niesatysfakcjonuj─ůcych j─ů opracowa┼ä malarskich. Dokona┼éa wyboru innej u┼Ťwiadamiaj─ůcej opcji, pytaj─ůc o stw├│rcze niewiadome organizuj─ůce obraz.

Ta decyzja otwiera artystce bezpo┼Ťredni─ů ┼Ťcie┼╝k─Ö, klucz do sukcesu.
Dotychczasowa personifikacja malarska, to zacieranie dos┼éowno┼Ťci, strony anegdotycznej podj─Ötego tematu. Rozwi─ůzuje obraz podtekstem intensywno┼Ťci przetwarzania barw. Czyni to potencja┼éem zabieg├│w, ┼Ťrodk├│w formotw├│rczych, zr├│┼╝nicowanych, sugestywnych plam, plamek, kt├│re w ostateczno┼Ťci dekoruj─ů obraz.

W jej kontynuacjach malarskich standaryzacja ┼Ťrodk├│w wyrazowych, faktycznie nadaje abstrakcyjny wizerunek obrazu, nie buduje tre┼Ťci, lecz ubarwia, stopniowo zanikaj─ůc─ů dos┼éowno┼Ť─ç.

Zdyscyplinowanie p┼éaszczyzny problemowo, pozwoli┼éoby na sp├│jn─ů identyfikacj─Ö poj─Öciow─ů, a zarazem znalezienie terminu jej pocz─ůtkuj─ůcych docieka┼ä.

Odnalezienie jako┼Ťciowej regu┼éy akcentowania p┼éaszczyzny obrazu (formy), b─Ödzie moim zdaniem decyduj─ůce.
Aktualnie artystka zmierza do rozwi─ůza┼ä i to jest w┼éa┼Ťnie tw├│rcze. Dystansuje czas wytwarzania dzie┼éa, poszukuj─ůc adekwatno┼Ťci aktu tkwi─ůcego w j─Özyku.

Autorka cz─Östo wywo┼éuje i nawi─ůzuje do sfery my┼Ťlowej, przypisuj─ůc ch─Ö─ç pojmowania swoich intencji i inwencji, poczyna┼ä wytw├│rczych poprzez j─Özyk, zamiarem znalezienia nowej drogi symptomatycznych uniesie┼ä, zapewne z my┼Ťl─ů powrotu do malarstwa.

Wydaje mi si─Ö, ┼╝e autorka sama to dostrzega, i to jest w┼éa┼Ťnie tym, co otwiera jej drog─Ö do rozumowej i rzetelnej wizualizacji p┼éaszczyzny. Idzie za tym j─Özyk, do kt├│rego postanowi┼éa zmierza─ç ÔÇôintegralno┼Ť─ç terminologiczna. Okresow─ů rezygnacj─Ö z malarstwa wype┼éni─ç chce projekcj─ů konstruktywn─ů. Zawiera ona podstawy konstruowania, fundamentalne- budowy projektu- dzie┼éa. Czy dotychczasowe traktowanie p┼éaszczyzny obrazu, w nowej projekcji, kolejnej figuracji, uzmys┼éowi artystce jej oczekiwanie?

Dotychczasowe pr├│by, to poklatkowa projekcja medialna slajd├│w, maj─ůca wy┼Ťwietli─ç jak rozumuje, pozwalaj─ůca odetchn─ů─ç emocjom i odczuciom, gdy malowa┼éa.

Chc─ůc uatrakcyjni─ç widzowi odbi├│r, powinna znale┼║─ç bardziej metodyczny, komunikatywny przekaz projekcji. Niekoniecznie z komentarzem- co artysta chcia┼é powiedzie─ç? Pozostawiam, to autorce do przemy┼Ťlenia.
Wnikaj─ůc coraz bardziej w regu┼éy konstruktywno┼Ťci, j─Özyk termin├│w b─Ödzie dla niej znacz─ůcy. W├│wczas bez pod┼éo┼╝a dyspozycyjnych ustale┼ä terminologicznych, wszelkie propozycje medialne stan─ů si─Ö powt├│rk─ů malarskich do┼Ťwiadcze┼ä, zatrzymanych w tym samym punkcie, tylko w innym wymiarze ekranizacji.

Zapewne narz─Ödzie, kt├│rym pos┼éuguje si─Ö, u┼éatwi jej osobliw─ů ┼Ťcie┼╝k─Ö penetracji artystycznej. Ale czy b─Ödzie ona wystarczaj─ůca. Pierwsze kroki ju┼╝ poczyni┼éa.

Jerzy Dobrzyniecki
Tychy, styczeń 2009

Tags: , , ,

Comments are closed.