Kola┼╝e cyfrowe | Transformy fotograficzne | Transformy malarskie | Giclees

Autorska pr├│ba uporz─ůdkowana poj─Ö─ç grafiki (grafiki cyfrowej). Wersja robocza.
Definicja przestawiona na Konferencji Naukowej na ASP w Katowicach “Grafika – Perspektywy”, Beata W─ůsowska, referat pt. “Utw├│r, dobro niematerialne”, Katowice, 2005. [ASP+2007 s.104]

Digrafia ÔÇö dyscyplina sztuki cyfrowej. Jej utwory s─ů ide─ů zapisan─ů na no┼Ťniku elektronicznym. Ich przejawem jest nieruchomy obraz wirtualny lub odbitka unikatowa.


Kategorie digrafii

Cyfrografie – Tw├│rca przek┼éada ide─Ö na zapis cyfrowy, korzystaj─ůc z program├│w graficznych i narz─Ödzi cyfrowych/elektronicznych. Rezultatem jest utw├│r wirtualny ÔÇ×unaocznionyÔÇŁ na ekranie komputera.

Transformy Cyfrowe – Artysta przygotowuje ÔÇ×wirtualn─ů podmal├│wk─ÖÔÇŁ korzystaj─ůc z gotowych twor├│w lub wytwor├│w. W wyniku elektronicznej analizy przestrzeni, czyli skanowania okre┼Ťlone zostaj─ů wszystkie parametry dla prawid┼éowego odtworzenia orygina┼éu i zarejestrowane zapisem cyfrowym na no┼Ťniku elektronicznym. Praca tw├│rcza polega na komputerowej obr├│bce przy u┼╝yciu programu graficznego obrazu uzyskanego przez skanowanie lub fotografi─Ö cyfrow─ů. Rezultatem jest utw├│r wirtualny ÔÇ×unaocznionyÔÇŁ na ekranie komputera.

Kola┼╝e cyfrowe – podstaw─ů kreacji jest kompilacja r├│┼╝nych element├│w (fragmenty w┼éasnych utwor├│w, skanowane fotografie, twory natury i wytwory kultury). Tw├│rca przygotowuje ÔÇ×wirtualn─ů podmal├│wk─ÖÔÇŁ korzystaj─ůc z dowolnych element├│w otaczaj─ůcej go rzeczywisto┼Ťci.

Digrafie to obrazy cyfrowe i utwory.

Druk cyfrowy

ÔÇó Materialnym przejawem obrazu wirtualnego jest wydruk cyfrowy.
ÔÇó Na tej samej drukarce ka┼╝dy kolejny wydruk jest identyczny z poprzednim i nast─Öpnym.
ÔÇó Istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç indywidualizacji ka┼╝dej odbitki.
ÔÇó Nie istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç limitowania nak┼éadu.

Wydruk cyfrowy nie jest unikatem. Jest reprodukcj─ů lub drukiem wielkonak┼éadowym a wi─Öc bardziej produktem ni┼╝ utworem. Poszczeg├│lne egzemplarze wydruku nazywamy odbitkami. Powstaj─ů tak┼╝e odbitki, o kt├│rych mo┼╝emy powiedzie─ç, ┼╝e to unikaty i utwory.

Jak odr├│┼╝ni─ç odbitk─Ö-utw├│r od odbitki ÔÇô reprodukcji? O jak─ů warto┼Ť─ç inn─ů ni┼╝ sygnatura, powinien autor wzbogaci─ç ka┼╝dy egzemplarz odbitki, aby odbiorca by┼é przekonany o unikatowym, oryginalnym jej charakterze?

Cyfrotypia

Odbitka – utw├│r powinna spe┼énia─ç nast─Öpuj─ůce warunki:

  • Odbitka – utw├│r to zindywidualizowana poprzez ingerencj─Ö autora w proces druku, ka┼╝da pojedyncza odbitka. Wyst─Öpuj─ů widoczne r├│┼╝nice pomi─Ödzy dwoma odbitkami.
  • Odbitka powinna by─ç sygnowana, opisana (jak w grafice warsztatowej), datowana pe┼én─ů dat─ů.

lub

  • Odbitka – utw├│r to wydruk autorski.
  • Tylko jedna wybrana przez autora odbitka jest orygina┼éem.
  • Odbitka powinna by─ç sygnowana, opisana (jak w grafice warsztatowej), datowana pe┼én─ů dat─ů. W opisie powinna widnie─ç adnotacja ÔÇ×orygina┼éÔÇŁ.
  • Ka┼╝da nast─Öpna odbitka w limitowanym nak┼éadzie, powinna by─ç sygnowana, datowana. W opisie powinna widnie─ç adnotacja ÔÇ×kopia autorskaÔÇŁ.

Taka odbitka to Cyfrotypia. Zarówno oryginał jak i kopia autorska to utwory.


Giclees – wydruki Giclee s─ů to wydruki wysokiej jako┼Ťci wykonane na wybranych pod┼éo┼╝ach: na p┼é├│tnie lub na papierze. Odbitki maj─ů trwa┼éo┼Ť─ç przekraczaj─ůc─ů 100 lat .
Przypisy

  1. ÔÇ×Obraz wirtualny to obraz, kt├│ry istnieje tylko dla percepcji. Tylko si─Ö pojawia.ÔÇŁ S.K. Langer J. Makota, ÔÇ×Klasyfikacja poj─Ö─ç sztukiÔÇŁ

Comments are closed.