Nie bez Kozyry. Projekt multimedialny.

Categories:  projekty artystyczne, publikacje-wystawy indywidualne, wystawy

Nie Bez Kozyry.
Miejskie Centrum Kultury w Tychach – 2007
Instytut Miko┼éowski im. Rafa┼éa Wojaczka w Miko┼éowie – 2007
CK i W Andrych├│w, 2008.

Nie bez Kozyry – to projekt, kt├│ry ma pom├│c znale┼║─ç odpowied┼║ na obiekcje odbiorc├│w sztuki wsp├│┼éczesnej, jej nurtu okre┼Ťlanego mianem sztuki krytycznej.

Modelk─ů oraz bohaterk─ů moich prac jest Katarzyna Kozyra – osoba, artystka, posta─ç z performensu oraz cross-dresserka. Katarzyna Kozyra jest najbardziej znan─ů polsk─ů reprezentantk─ů nurtu radykalnego, jej prace s─ů kontrowersyjne i zwykle wywo┼éuj─ů powszechne oburzenie.

Na tej samej zasadzie, na jakiej Kozyra wykorzystuje wizerunek kobiet i m─Ö┼╝czyzn filmuj─ůc ich ukryt─ů kamer─ů, a nast─Öpnie prezentuj─ůc te filmy w charakterze dzie┼é sztuki ja wykorzystuj─Ö wizerunek Katarzyny Kozyry.
Katarzyna Kozyra u┼╝ywa cia┼é starych ludzi jako materia┼éu do animacji, u┼╝ywa ┼╝ywych zwierz─ůt jako tworzywa rze┼║by; ja wykonuj─Ö transformacje cyfrowe, kt├│rych tworzywem s─ů prace oraz wizerunek artystki.

Mona Lisa, Beata W─ůsowska, z cyklu Przekraczanie

Obecnie krytyka artystyczna promuje obrazoburcze działania, choć celem wielu z nich jest dekonstruować, a nie budować. Taka postawa twórcza nie jest mi bliska, mimo to podejmuję próbę zrozumienia tak artysty, jak i jego przekazu.

Katarzyna Kozyra w swoich pracach uosabia wsp├│┼éczesn─ů kobiet─Ö o zaci─Öciu feministycznym. Podobnie jak ona pragnie niezale┼╝no┼Ťci i w┼éadzy, a pozbawiona ich czuje si─Ö bezwarto┼Ťciowa. Zapewne dlatego m─Ö┼╝czyzna w jej wideoinstalacjach jest egzekutorem, kar┼éem, zwierz─Öciem, transwestyt─ů. Jest wrogiem nie partnerem.

Katarzyna Kozyra w swojej tw├│rczo┼Ťci podejmuje trudne tematy. Czy porusza je bo s─ů dla niej naprawd─Ö wa┼╝ne, czy dlatego, ┼╝e w ten spos├│b wpisuje si─Ö w dominuj─ůcy nurt sztuki? Jakiekolwiek s─ů jej intencje, powsta┼ée prace s─ů wa┼╝ne, poniewa┼╝ zmuszaj─ů widza do reakcji.

I chocia┼╝ widz wola┼éby zachwyca─ç si─Ö dzie┼éem sztuki, a nie by─ç przez nie atakowanym, konieczno┼Ť─ç zaj─Öcia przeze┼ä stanowiska jest warto┼Ťci─ů tw├│rczo┼Ťci Katarzyny Kozyry. Niestety prowokuj─ůc widza artystka oczekuje z jego strony akceptacji, odmawia mu prawa do krytyki. Post─Öpuje jak wielu innych przedstawiciel nurtu krytycznego w sztuce.
Pe┼éna oburzenia reakcja odbiorc├│w przysparza artystom radykalnym popularno┼Ťci, ale r├│wnocze┼Ťnie sprawia, ┼╝e widz staje si─Ö nieczu┼éy na g┼é─Öbsze tre┼Ťci jakie ta sztuka niesie. Prowokacja utrudnia widzowi odbi├│r przes┼éania, a to powinno by─ç celem artysty – bo sformu┼éowa─ç przes┼éanie to dopiero po┼éowa drogi.

Beata W─ůsowska, wprowadzenie. MCK Tychy, 2007. | Okiem Tw├│rcy – “Czarny scenariusz”| Miesi─Öcznik “┼Ül─ůsk”

Stop klataka, Beata W─ůsowska, Nie bez Kozyry

Nie Bez Kozyry. CK i W Andrych├│w, 2008. Sztuka, film, fotografia, massmedia … krok po kroczku wkradaj─ů si─Ö w nasze prywatne ┼╝ycie. Setki kamer filmuj─ů ka┼╝dy nasz ruch w miejscach publicznych, miliony mikrofon├│w nagrywaj─ů ka┼╝dy d┼║wi─Ök, miliony aparat├│w fotograficznych utrwalaj─ů obraz chwili … ┼Üwiadomie b─ůd┼║ nie┼Ťwiadomie, obiektywnie i nieobiektywnie, rzeczowo i tendencyjnie, w poszukiwaniu pi─Ökna i defektu, doskona┼éo┼Ťci i wady, idea┼éu i u┼éomno┼Ťci, procesu i wydarzenia …

Gdzie jest granica naszej prywatno┼Ťci? Gdzie jest “ostatni milimetr”, po przekroczeniu kt├│rego specjalnie lub przypadkowo stawia sie nas zupe┼énie “nagich” i “bezbronnych” przed ca┼éym ┼Ťwiatem?

Fotografia, film, nagranie, s┼éowo – mog─ů w chwili obecnej zrobi─ç krzywd─Ö znacznie wi─Öksz─ů ni┼╝ bro┼ä … stajemy si─Ö coraz cz─Ö┼Ťciej … zupe┼énie bezbronni

Wsp├│┼éczesna technika przekazu informacji i nowoczesne urz─ůdzenia rejestruj─ůce rzeczywisto┼Ť─ç wkraczaj─ů w nasz─ů intymno┼Ť─ç. Coraz cz─Ö┼Ťciej media i arty┼Ťci, chc─ůc przekaza─ç nam sw├│j zamys┼é wkraczaj─ů w obszary cudzej prywatno┼Ťci, przekraczaj─ůc w zab┼éoconych butach sterylne wrota, kt├│re ka┼╝dy z nas pozostawia otwarte wy┼é─ůcznie dla siebie samego lub swoich najbli┼╝szych. Gdzie jest granica? Jaros┼éaw Skupie┼ä, recenzja wystawy. CK i W Andrych├│w, 2008.

Beata W─ůsowska, Nie bez Kozyry

Wsp├│┼éczesna technika przekazu informacji i nowoczesne urz─ůdzenia rejestruj─ůce rzeczywisto┼Ť─ç wkraczaj─ů w nasz─ů intymno┼Ť─ç. Coraz cz─Ö┼Ťciej media i arty┼Ťci, chc─ůc przekaza─ç nam sw├│j zamys┼é wkraczaj─ů w obszary cudzej prywatno┼Ťci, przekraczaj─ůc w zab┼éoconych butach sterylne wrota, kt├│re ka┼╝dy z nas pozostawia otwarte wy┼é─ůcznie dla siebie samego lub swoich najbli┼╝szych. Gdzie jest granica?

Tags: ,

Comments are closed.