„Gdybym tylko mogła zrzucić z siebie urodę …”
Categories: E - KOLORY I FORMY, eseje, kilka słów o kolorze
„Gdybym tylko mogła zrzucić z siebie urodę i przybrać szpetniejszą postać, tak jak zetrzeć kolor z posągu” – mówi Helena Trojańska w dramacie Eurypidesa.
Marmury egineckie; tympanon zachodni |
Wyobraź sobie, że jest wieczór, a może naprawdę jest?
Wyobraź sobie, że „wieczór jest cudny; że słońce przetoczyło się już z Archipelagu ku Morzu Jońskiemu i zanurzało z wolna swą promienną głowę w turkusową, gładką roztocz. Ale szczyty Hymetu i Penteliku świecą jeszcze jakby oblane stopionym złotem, a w blaskach zorzy wieczornej tonie cały Akropol.” [1]
Wyobraź sobie, że stoisz na krawędzi urwiska skalnego i patrzysz na Ateny, że widzisz …
„Białe marmury Propylejów, Partenonu i Erechtejonu wydawają się różowe i tak lekkie, jakby kamień stracił wszelką wagę lub jakby były sennym zjawiskiem. Ostrze włóczni olbrzymiej Ateny Promachos płonie w zorzy niby zapalona nad Attyką pochodnia.” [2]
Skąd się wzięło takie przekonanie? Odpowiesz: z doświadczenia. Hm?
Warto mieć na uwadze, że „nie wszystko jest takie jakie się wydaje”, a trawa nie zawsze jest zielona.
Antonio Canova, Psyche ożywiona pocałunkiem Miłości (1787-1793; marmur, 155 x 168 x 101 cm; Louvre). Foto. Francesco Gasparetti |
Skąd o tym wiem? Współczesna technologia, za pomocą analizy śladowych pigmentów, pozwala zrekonstruować rzeczywisty wygląd dzieł antycznych. Przykładem takiej rekonstrukcji jest wystawa „Bunte Götter – Die Farbigkeit antiker Skulptur” [Bogowie w kolorze. Kolor antycznej rzeźby] sprzed kliku lat, wg koncepcji niemieckiego archeologa Vinzenza Brinkmanna, który od lat odtwarza utracone barwy Antyku.
Poniżej jedna z prezentowanych na wystawie rzeźb.
Istambuł – Nowoczesna rekonstrukcja polichromii łucznika trojańskiego z frontu Aeginy, ca. 485-480. |
Czyli jednak kolory. Kolory kolorowe. Kolory chromatyczne (tęczowe). Kolory takie jak w moich obrazach, równie czyste, równie intensywne.
Beata Wąsowska, „Znajomi” – olej na kartonie, nr kat. 16-P00, rok powstania 1996, kolekcja prywatna, Niemcy |
[1], [2] – Henryk Sienkiewicz, Wyrok Zeusa (parafraza)
[3] – Aleksander Świętochowski, Strachy Pentelikonu
Zdjęcia:
Antonio Canova, Psyche ożywiona pocałunkiem Miłości (1787-1793; marmur, 155 x 168 x 101 cm; Louvre). Foto. Francesco Gasparetti
Marmury egineckie; tympanon zachodni
Istambuł – Nowoczesna rekonstrukcja polichromii łucznika trojańskiego z frontu Aeginy, ca. 485-480.